FAQ - často kladené otázky

FAQ - často kladené otázky

  1. Ako vyhľadávať dovolenku na portáli ETRAVELKA ?

    Portál Etravelka je riešený prehľadne a so snahou čo najviac zjednodušiť jednotlivé potrebné úkony na minimum. Ponúka komplexné riešenie pre výber vašej cesty do zahraničia, či je to krátka cesta, poznávací zájazd alebo klasická pobytová letná dovolenka. Okrem vlastných zájazdov ponúka zájazdy ďalších overených partnerských cestovných kancelárií a realizuje aj cesty na kľúč.
    Vyhľadávať môžete pomocou jednoduchého a intuitívneho vyhľadávača na domovskej stránke alebo podstránkach portálu. Samozrejme nás môžete kontaktovať aj telefonicky alebo e-mailom.
    Ak potrebujete pomôcť s hľadaním či poradiť s výberom – kontaktujte nás.

  2. Ako si objednať dovolenku ?

    Ak ste sa už rozhodli a máte vybraný konkrétny zájazd , stačí vyplniť nezáväznú objednávku priamo pri popise vybraného zájazdu. Objednávkový formulár je až do podpísania cestovnej zmluvy nezáväzný.
    Ako potvrdenie prijatia vašej požiadavky vám bude zaslaný notifikačný e-mail.

  3. Čo sa stane po odoslaní objednávky ?

    Preveríme dostupnosť Vami vybraného zájazdu a budeme Vás kontaktovať do 24 maximálne 48 hodín po obdržaní nezáväznej objednávky s presnou cenovou kalkuláciou .
    Ak zájazd nie je voľný, navrhneme pre vás vhodnú alternatívu ak je taká k dispozícii. V prípade, že zájazd je voľný, pošleme Vám vyplnenú zmluvu o zájazde emailom k podpisu spolu s potrebnými dokumentami .
    Skontrolovanú a podpísanú zmluvu o obstaraní zájazdu zašlete späť emailom. Podľa pokynov vykonáte úhradu čiastky za zájazd a doklad o zaplatení nám pošlete iba ak vás operátor o to požiada.
    Odporúčame vám informovať sa o všetkom čo vám nie je jasné alebo čo vás zaujíma ešte pred samotnou kúpou zájazdu. Predídete tak zbytočným nedorozumeniam.

  4. Ako môžem zaplatiť?

    Za zájazd môžete zaplatiť:
    bankovým prevodom z Vašej banky
    hotovostným vkladom v akejkoľvek banke v SR
    internet bankingom

  5. Prečo sa zájazd nedá rezervovať záväzne on-line?

    Hlavný dôvod je ten, že internetová stránka nie je priamo prepojená na všetky rezervačné systémy a preto v danom momente častokrát nevieme 100% zaručiť, že objednaný zájazd je skutočne voľný . Dostupnosť treba skontrolovať manuálne v systéme, prípadne v prípade provízneho predaja ho overiť v systéme konkrétnej CK, ktorá zájazd poriada. Systém napojený na stránku plní zatiaľ funkciu informačného nie plne rezervačného systému. Náročnosť okamžitej aktualizácie extrémneho množstva údajov hlavne v top sezóne je obrovská a niekedy nereaguje na dopyt dostatočne flexibilne. Niekedy sa môže stať, že zájazd, ktorý bol rezervovaný sa nepredá, ale v danom momente sa ešte nevykazuje ako voľný a je nutné jeho preverenie.

  6. Prečo neviem za dovolenku zaplatiť online platbou pri jednotlivých zájazdoch ako to je v e-shopoch?

    Vzhľadom na vysoký počet premenných pri jednotlivých zájazdoch je táto možnosť zatiaľ reálna len pri určitom obmedzenom počte zájazdov. Pri jednotlivých aktuálnych nápočtoch ceny za zájazd sa musí zohľadniť veľké množstvo meniacich sa kritérií (počet osôb, typ ubytovania, ubytovacia kapacita, sezónne či príležitostné zľavy, last minute atď.) požiadavky na takýto spracovateľský systém nesú zo sebou veľkú finančnú náročnosť nehovoriac o systémových chybách, stáva sa, že aj systémom napočítaná cena nemusí byť úplne správna a je nutné ju prekontrolovať manuálne.

  7. Kedy dostanem pokyny pred odletom?

    Pokyny pred odletom sú zasielané emailom a to zvyčajne 7 dní pred stanoveným termínom odletu.

  8. Kde zistím ktorá CK zájazd organizuje?

    Informácia o tom, ktorá CK pre vás zájazd organizuje je uvedená v zmluve o obstaraní zájazdu alebo aj v priložených dokumentoch ako obchodné podmienky či dôležité informácie, prípadne vám túto otázku zodpovie operátor call centra.

  9. Nebudem mať dovolenku v prípade provízneho predaja lacnejšie priamo od cestovky?

    ETRAVELKA je členom SACKA a okrem svojich zájazdov je aj riadnym zmluvným províznym predajcom niekoľko desiatok CK (zoznam aktuálnych partnerov je uverejnený aj na hlavnej stránke portálu www.etravelka.sk). Konečná cena zájazdu zakúpená cez portál ETRAVELKA je vždy rovnaká akoby ste ju kupovali priamo v CK vrátane všetkých zľiav. V prípade provízneho predaja zodpovedá za poskytnuté služby a prípadné reklamácie vždy CK, ktorá zájazd poriada.

  10. Ako mám postupovať v prípade reklamácie ?

    V prípade, že nie ste spokojný a nedá sa zjednať náprava je potrebné spísať protokol a ten dať potvrdiť pracovníkovi CK , ak sa reklamácia týka ubytovania tak aj pracovníkovi ubytovacieho zariadenia, protokol by mal byť podpísaný aj vami, po návrate alebo aj skôr spíšte reklamáciu, ktorú však musíte preukázateľne doručiť do CK. Ak reklamáciu posielate e-mailom musíte mať spätné potvrdenie o obdržaní inak je reklamácia neplatná. CK musí zaujať stanovisko v zákonom stanovenej lehote, v tomto prípade do 30 dní.

  11. Aká je ochrana osobných údajov zákazníkov?

    Poskytnutie osobných údajov je dobrovoľné. Niektoré údaje sú spracované i na základe zvláštneho zákona a ich poskytnutie je povinné pre uzatvorenie niektorých služieb (napr. cestovná zmluva či poistenie. Podľa zákona má klient kedykoľvek právo písomne požiadať CK o poskytnutí informácií o tom, aké osobné údaje týkajúce sa klienta CK spracováva, prípadne súhlas o poskytnutí informácií kedykoľvek písomne listom zaslaným na sídlo CK alebo e-mailom aj odvolať.

  12. Musím zaplatiť celú sumu naraz pri podpise zmluvy?

    Pri podpise zmluvy v dostatočnom časovom predstihu pred samotným začatím zájazdu stačí zvyčajne zaplatiť iba zálohu podľa konkrétnych podmienok. Doplatok je potrebné uhradiť v termíne, ktorý je tiež určený vopred zvyčajne je to 40 dní pred odchodom na zájazd. Ak kupujete zájazd menej ako 40 dní pred odchodom, je potrebné uhradiť 100% ceny zájazdu ihneď pri podpise zmluvy.

  13. Kedy sa dozviem čas odletu?

    V prípade , že sa jedná o linkový let leteckej spoločnosti , odletové časy sa dozviete už pri zakúpení zájazdu (v prípade, omeškania alebo náhlej zmeny v časoch letov budete kontaktovaní cez sms, v prípade, že na zmluve uvediete svoje kontaktné údaje ). V prípade charterovej letenky sa čas odletu dozviete v pokynoch, ktoré sú zasielané 7 dní pred odletom. V takomto prípade sa čas odletu taktiež v niektorých prípadoch môže zmeniť. Odporúčame skontrolovať si odlety aj na stránkach letísk, v prípade odletu z Bratislavy http://www.bts.aero/cestujuci/informacie-o-letoch/aktualne-prilety/ alebo z Viedne http://www.viennaairport.com/sk/cestujuci_. Pred návratom z dovolenky sa čas odletu dozviete od delegáta/zástupcu CK alebo z informačnej tabule (informačnej knihy) vo vašom hoteli prípadne listom, ktorý vám bude doručený na izbu.

  14. Kedy mám prísť na letisko?

    Dbajte aj na to, aby ste prišli na letisko v dostatočnom časovom predstihu. Po príchode na letisko sa choďte zaregistrovať priamo na príslušný check-in, ktorý sa otvára 2 hodiny pred plánovaným odletom. Číslo check-inu nájdete podľa čísla Vášho letu na informačnej tabuli v odletovej hale letiska. Check-in sa zatvára 40 minút pred plánovaným odletom. Cestujúci, ktorý sa nedostaví k vybaveniu pred jeho ukončením, stráca nárok na prepravu aj refundáciu.

  15. Na čo nezabudnúť pred dovolenkou?

    Skontrolujte si platnosť Vašich cestovných dokladov. Ak cestujete na pas, vyhotovte si pre prípad straty alebo odcudzenia aspoň jednu jeho fotokópiu a to na strane, kde sú Vaše osobné údaje a fotografia.
    Nezabudnite na lieky. Ak neužívate špeciálne lieky, pribaľte si aspoň lieky proti bolesti či proti žalúdočným problémom.
    Nezabúdajte ani na vhodné poistenie. Vyhnete sa tak zbytočným finančným stratám, ktoré Vám môžu na dovolenke vzniknúť.
    Zaistite si odvoz na letisko a dbajte na to, aby ste prišli v dostatočnom časovom predstihu.

  16. Čo je to KCP?

    KCP = komplexné cestovné poistenie. Ide o balíček služieb poistenia vytvorených pre účely cestovania. Produkt obsahuje široké spektrum poistného krytia a tým v maximálnej možnej miere zabezpečuje každého cestujúceho pred prípadnými následkami škôd počas cestovania aj samotnej dovolenky. Výška a rozsah krytia sa môže líšiť podľa typu vybraného poistenia a preto odporúčame venovať pozornosť porovnaniu rozdielov.

  17. Potrebujem KCP alebo na čo vlastne slúži?

    Komplexné cestovné poistenie nie je povinné. Je naozaj vo Vašom vlastnom záujme chrániť sa pred dôsledkami nepredvídaných okolností.

  18. Čo je to First moment zľava?

    First moment zľava, je výhodná zľava poskytovaná na zájazd zakúpený v dostatočnom časovom predstihu pred plánovaným termínom dovolenky. Výška zliav závisí od času kúpy zájazdu, pričom platí pravidlo, čím skôr objednáte tým väčšiu zľavu získate.

  19. Aká je výhoda zájazdu vo First momente?

    Medzi výhody skorého nákupu dovolenky patrí hlavne široká ponuka, viac času na výber a samotnú prípravu Vašej dovolenky (napr. vybavenie dovolenky v práci).

  20. Čo je to Last minute ponuka?

    Last minute je ponuka zájazdov s odchodom v čase blízkom času kúpy zájazdu. Výhodou kúpy zájazdu na tzv. „Last minute“ je zvýhodnená cena. Nevýhodou , že si môžete vybrať z ponuky len to čo v podstate „zostalo“ , musíte sa rýchlo rozhodovať v podstate pod časovým tlakom, čo so sebou prináša určitú dávku stresu. Pri last minute zájazdoch nie je priestor na dlhé zvažovanie a rezervácie sa poskytujú len na čas potrebný na formálne vybavenie náležitostí (zaslanie podpísanie zmluvy, realizovanie úhrady).
    Last minute zájazdy sú vhodné pre klientov ktorým je v podstate jedno kam budú cestovať, v akom hoteli budú bývať a vedia si všetko potrebné pred cestou vybaviť vo veľmi krátkom čase.

  21. Ako mám správne postupovať pri výbere zájazdu?

    Pred samotným výberom zájazdu je dôležité zodpovedať si najskôr základné otázky typu:
    Koľko som ochotný investovať do tejto dovolenky?
    S kým plánujem cestovať (s rodinou, priateľmi alebo sám)?
    Kam by som rád vycestoval (lokalita, dĺžka letu, vízové povinnosti...)?
    Na ako dlho a kedy chcem alebo môžem vycestovať (koľko si môžete vyčerpať z dovolenky)?
    Do akého hotela (kategória, typ stravovania, vzdialenosť od pláže, vzdialenosť od centra, vzdialenosť od letiska, rozsah doplnkových služieb....)?
    Aký typ pláže preferujem?
    Mám iné špeciálne požiadavky?
    Vždy zohľadnite pomer kvality poskytovaných služieb a ceny zájazdu. Veľmi dôležité sú Vaše očakávania. Ak chcete prežiť pokojnú rodinnú dovolenku, nevyberajte si hotely v centre ale skôr na okraji letoviska.

  22. Prečo je výhodnejšie cestovať mimo hlavnej sezóny?

    Cestovaním v obdobiach mimo hlavnej sezóny môžete získať okrem väčšieho pokoja aj viac priestoru, nižšiu vyťaženosť personálu a lepšiu cenu zájazdu, ktorá býva výrazne nižšia ako počas hlavnej sezóny. Naopak mimo hlavnej sezóny nemusia fungovať všetky služby hotela naplno, prípadne prevádzka iných môže byť obmedzená (animácie, bary na pláži atď.)

  23. Máme nárok na extra zľavu, ak cestujeme v skupine?

    Ak cestujete v skupine viac ako 10 ľudí, kontaktujte nás pre vypracovanie individuálnej cenovej kalkulácie.

  24. Kedy a ako môžem stornovať zájazd?

    Právo na stornovanie zájazdu máte kedykoľvek a to bez udania dôvodu. Od zmluvy môžete odstúpiť písomným oznámením, ktoré je účinné dňom jeho doručenia do CK. Nezabudnite však, že v takom prípade sa účtujú tzv. zmluvné pokuty (0-100%). Výška zmluvnej pokuty je stanovená v závislosti od času odstúpenia od zmluvy. Viac informácií nájdete vo všeobecných zmluvných podmienkach.

  25. Čo ak som zaplatil 100% sumy zájazdu a zmluvná pokuta je menej ?

    Ak ste zaplatili viac ako sú naúčtované zmluvné pokuty, preplatok Vám bude vrátený podľa Všeobecných zmluvných podmienok.

  26. Ako sa môžem chrániť pred zmluvnými pokutami ?

    V prípade, neočakávaných zdravotných komplikácií alebo vážnych rodinných udalosti, pre ktoré nemôžete nastúpiť na zájazd alebo musíte prerušiť dovolenku, je jediným spôsobom ochrany pred storno poplatkami poistenie storna zájazdu. V prípade, že ste poistený voči stornovaniu zájazdu, môžete si v príslušnej poisťovni (kde ste poistený) nárokovať na preplatenie aj týchto storno poplatkov.

  27. Môžem kúpiť zájazd aj na splátky?

    Áno, môžete. Viac informácií priamo v CK.

  28. Čo je to fakultatívny výlet?

    Fakultatívny výlet je výlet organizovaný v mieste dovolenkového pobytu.Výlety sú organizované overenou miestnou cestovnou kanceláriou a zakúpiť si ho môžete aj priamo u delegáta alebo zástupcu CK. Ide prevažne o poznávacie, prípadne športovo–zážitkové výlety. Viac aktuálnych informácií získate v CK.

  29. Môžem si fakultatívne výlety objednať už pri kúpe zájazdu?

    Je možné urobiť nezáväznú rezerváciu na fakultatívny výlet, nie je však možné vopred výlet zakúpiť na Slovensku pri objednávaní zájazdu. Zakúpiť sa dajú až priamo na mieste.

  30. Budem mať možnosť nákupov počas dovolenky?

    V každom stredisku nájdete obchodíky so suvenírmi prípadne môžete využiť možnosti fakultatívnych výletov, ktoré sú v niektorých destináciách zamerané práve na nákup suvenírov a špecifických komodít ako zlato, koža a iné.

  31. Môžem si prostredníctvom Vašej CK rezervovať zájazd organizovaný inou CK?

    Áno, bez problémov si môžete zarezervovať aj zájazd organizovaný inou CK.

  32. Na koho sa mám obrátiť v prípade zdravotných problémov počas dovolenky v zahraničí?

    Ak budete mať počas Vašej dovolenky zdravotné problémy, pomoc vyhľadajte u nášho delegáta/ zástupcu CK alebo požiadajte o pomoc priamo recepciu hotela. Za lekárske ošetrenie a lieky sa väčšinou platí v hotovosti. Ak ste poistený a chcete si nárokovať na uhradenie nákladov spojených so zdravotnými problémami, je nutné vyžiadať si lekársku správu a potvrdenie o zaplatení (originály). Bežne dostupné lieky je možné kúpiť v miestnych lekárňach. Upozorňuje, že niektoré lieky dovezené zo Slovenskej republiky nemusia byť účinné pri žalúdočných a zažívacích problémoch v zahraničí, najlepšie zaberajú miestne lieky.

  33. Môžem na dovolenke fotografovať a filmovať čokoľvek chcem?

    Fotografovať a filmovať môžete všade, kde to nie je zakázané alebo označené príslušnou značkou. Prísne zakázané je fotografovanie vojenských objektov. Vo väčšine múzeí je fotografovanie a filmovanie extra spoplatnené a fotiť môžete len bez blesku. Zakázané môže byť aj fotenie vo vnútri kostolov. Riaďte sa pokynmi delegáta, informačnými tabuľami a značkami a predídete tak zbytočným nepríjemnostiam.

  34. Môžem cestovať na občiansky preukaz?

    Každý občan SR je povinný pri ceste do zahraničia mať platný cestovný doklad. Občania Slovenskej republiky môžu s občianskym preukazom vydaným formou ID karty cestovať na územie členských štátov Európskej únie a niektorých iných krajín sveta. Do ostatných krajín je potrebné cestovať s cestovným pasom, ktorého platnosť by nemala byť menej ako 6 mesiacov pred plánovaným návratom z dovolenky.
    Občania ostatných štátov sú povinný preveriť si podmienky vstupu do krajiny na príslušnej ambasáde štátu, kam budú cestovať, prípadne štátu, na ktorého územie v rámci dopravy vstúpia. Tieto úrady ako jediné môžu poskytnúť záväznú a úplnú informáciu.
    Cestujúci sú povinní si akékoľvek vízové formality zaistiť ešte pred vycestovaním. Upozorňujeme na to, že CK nenesie zodpovednosť za prípadné problémy s neudelením víz.

  35. Potrebuje pas aj moje dieťa?

    Áno, potrebuje. Každé dieťa musí mať svoj vlastný cestovný doklad. Toto platí pre všetky deti bez rozdielu veku.

  36. Potrebujem na dovolenku na Srí Lanku víza?

    Nie, ak ste občanom SR. Víza nie sú potrebné ak cestujete na menej ako 30 dní, vypisuje sa vstupný formulár ETA – Electronic Travel Authorization najlepšie online na www.eta.gov.lk. Aktuálna cena 30 USD.

  37. Potrebujem na dovolenku do Egypta víza?

    Áno, ak ste občanom SR. Pri vstupe do Egypta majú občania SR vízovú povinnosť . Odporučame dodržať minimálnu dĺžku platnosti cestovného pasu. Aktuálna cena 25 USD.

  38. Môže cestovať dieťa do zahraničia iba so starými rodičmi alebo inými príbuznými či známymi?

    Áno, dieťa môže vycestovať do zahraničia aj s inými osobami ako sú jeho rodičia, či zákonní zástupcovia, ak má platný cestovný doklad. Odporúčame Vám zaobstarať si písomný súhlas rodičov (zákonného zástupcu). Bližšie informácie ako forma písomného súhlasu, potreba notársky overeného podpisu rodiča, jazyk v ktorom musí byť súhlas napísný a iné, si zistíte na príslušnom zastupiteľskom úrade krajiny, kam plánuje Vaše dieťa vycestovať.

  39. Čo mám robiť, ak počas dovolenky stratím cestovný doklad?

    Strata dokladov je určite nepríjemná záležitosť. Netreba však podľahnúť panike. Je nevyhnutné kontaktovať veľvyslanectvo SR v danej krajine. Pred samotným kontaktovaním veľvyslanectva SR v krajine odporúčame kontaktovať najbližší policajný útvar v mieste pobytu. Je potrebné nahlásiť stratu alebo krádež cestovného dokladu a vyžiadať si o tom písomné potvrdenie, ktoré je potrebné pri vystavení náhradného cestovného dokladu. (Nikdy nepodpisujte žiadne doklady ak sú napísané v inom jazyku a nerozumiete ich textu). Stratu alebo krádež je potrebné nahlásiť aj Vašej poisťovni. Dôvodom je dodatočné finančné krytie Vašich finančných nákladov, vzniknutých pri strate či krádeži.

  40. Musím sa pred cestou nechať zaočkovať?

    Záleží od toho kam cestujete. CK vám v prípade návštevy exotických krajín odporúča kontaktovať niektoré z oddelení pre cudzokrajné choroby. Niektoré krajiny vyžadujú očkovací preukaz a potvrdenie o konkrétnom očkovaní.
    Fakultná nemocnica Bratislava, Oddelenie pre cudzokrajné choroby, tel. 02/52 925 688, 52 962 73
    Fakultná nemocnica Košice, Ambulancia pre cudzokrajné choroby, tel. 055/6152204
    Fakultná nemocnica Martin, Oddelenie pre cudzokrajné choroby, tel. 043/4203522

  41. Čo je to charterový let?

    Charterový let je nepravidelný letecký spoj (spiatočná letenka v ekonomickej triede), ktorý je zabezpečený cestovnou kanceláriou za účelom prepravy cestujúcich do dovolenkovej destinácie.

  42. Môžem si sám vybrať miesto v lietadle?

    Rozdeľovanie sedadiel v lietadle je zásadne v kompetencii leteckej spoločnosti a pokiaľ chcete mať garantované konkrétne miesto v lietadle je možné požiadať o tzv. „miestenku“. Táto služba je extra spoplatnená a je možné o ňu požiadať iba v dostatočnom časovom predstihu.

  43. Môžem cestovať aj keď som tehotná?

    Áno, môžete cestovať lietadlom aj počas tehotenstva a to do 34. týždňa tehotenstva (pri viacpočetnom tehotenstve do 28. týždňa). Pokiaľ nemáte žiadne zdravotné problémy, stačí Vám predložiť lekárske potvrdenie na predpísanom formulári.
    Každý letecký prepravca môže mať odlišné podmienky prepravy tehotných žien. Z tohto dôvodu CK upozorňuje, že je zodpovednosťou každého zákazníka si preveriť podmienky leteckej prepravy.

  44. Čo je to „FIT to FLY“ formulár a kto ho musí mať vyplnený?

    „FIT to FLY“ je formulár, ktorý je potrebné doložiť v prípade, že máte určité zdravotné problémy alebo z toho vyplývajúce špeciálne požiadavky na servis priamo na letisku či v lietadle. Na formulári sú uvedené prípady, kedy je nutné mať tento doklad potvrdený odborným lekárom.

  45. Som ZŤP. Pomôže mi niekto pri nastupovaní do lietadla?

    Áno, letecká spoločnosť v spolupráci s letiskom zabezpečuje extra servis a pomoc na samotnom letisku aj priamo v lietadle. Je potrebné požiadať o ňu písomne a to minimálne niekoľko dní pred odletom. K žiadosti je potrebné doložiť vyplnený „FIT to FLY“ formulár.

  46. Som ZŤP. Môžem si so sebou do lietadla zobrať svoj vozík ?

    Áno. Túto požiadavku je však potrebné oznámiť CK v dostatočnom časovom predstihu. Do leteckej spoločnosti musí CK nahásiť či potrebujete asistenčné služby, priamo na letisku Vám môže byť pridelený asistent, ktorý Vás bezplatne bude sprevádzať až k lietadlu. Invalidný vozík bude následne umiestnený do podpalubia lietadla a asistent (asistenti) Vám pomôže so samotným nástupom a usadením v lietadle.

  47. Koľko batožiny si môžem zobrať do lietadla?

    Pri leteckých zájazdoch má každý klient (s výnimkou detí do 2 rokov bez nároku na samostatné sedadlo v lietadle) nárok na bezplatnú prepravu 1 kusu príručnej batožiny a 1 kusu tzv. „zapísanej“ batožiny (umiestnená v podpalubí lietadla).
    Hmotnosť a rozmery príručnej batožiny, ktorú si môžete zobrať so sebou do kabíny lietadla, sa môžu líšiť v závislosti na leteckej spoločnosti, obvykle je obmedzená na max. 5 kg niektoré spoločnosti aj viac a povolené rozmery sú 56 x 45 x 25 cm plus predmety osobnej potreby ako kabelka, bunda, časopisy, fotoaparát, notebook, jedlo pre dieťa počas letu, invalidný vozík (nutné nahlásiť vopred), sedačku pre dieťa (ak sa zmestí do priestorov nad hlavami na palube lietadla). Z bezpečnostných dôvodov príručná batožina nesmie obsahovať predmety, ktoré možno klasifikovať ako nebezpečné (napr. pilník, skladací nožík, a pod.). Príručná batožina musí byť označená na check-ine.
    Hmotnosť „zapísanej batožiny“ nesmie prekročiť váhový limit, zvyčajne 15-25 kg. Do tejto hmotnosti je batožina prepravovaná bezplatne. Pri nadváhe nad hranicu má prepravca právo účtovať si ním stanovený poplatok. V prípade spolucestujúcej rodiny je možné zbaliť sa do jedného kufra/ cestovnej tašky, je však nevyhnutné akceptovať maximálnu váhu jednej batožiny (32 kg ), maximálnu dĺžku 150 cm, pričom súčet všetkých 3 strán batožiny musí byť menší ako 250cm.

  48. Na koho sa mám na letisku obrátiť v prípade straty alebo poškodenia batožiny?

    Za stratu a poškodenie batožiny počas leteckej prepravy plne zodpovedá letecká spoločnosť. V takomto prípade treba stratu alebo poškodenie batožiny nahlásiť ihneď priamo na letisku v tranzitnej hale v reklamačnom oddelení a spísať protokol (P. I. R.), ktorý je nevyhnutný pri uplatňovaní si nároku na odškodnenie od leteckej spoločnosti a poisťovne (pokiaľ ste poistený).

  49. Môžem prevážať športové či hudobné náčinie? (napr.: surf, bicykel, golfovú tašku, gitaru...)

    Áno, môžete. Jedná sa však o nadrozmernú batožinu. Prevoz tohto typu batožiny je potrebné nahlásiť vopred. Letecký prepravca si vyhradzuje právo účtovať si ním stanovený poplatok, ktorý musíte uhradiť na check –ine.

  50. Môžem si zobrať detský kočík?

    Áno. Detský kočík si môžete zobrať až k lietadlu, kde Vám ho personál pomôže naložiť do podpalubia lietadla. Preprava detského kočíka je bezplatná, jeho váha sa nezapočítava do celkovej hmotnosti batožiny, musí však byť nahlásený už na check – ine. Riaďte sa pokynmi personálu letiska.

  51. Môžem prevážať lietadlom aj svojho psa alebo mačku?

    Áno. V kabíne pre cestujúcich však môžu byť prepravované max. 2 zvieratá (psi alebo mačky). Tie musia byť umiestnené vo vyhovujúcich klietkach (váha klietky vrátane zvieraťa musí byť do 5 kg a rozmery klietky maximálne 55x35x35 cm) a prepravené budú za predpokladu, že majú platný zdravotný a očkovací preukaz, vstupné povolenie a ďalšie dokumenty potrebné pre vstup zvieraťa do krajiny určenia. V ostatných prípadoch sú zvieratá prepravené iba v batožinovom priestore ako zapísaná batožina (pokiaľ to technické parametre lietadla dovoľujú). Živé zvieratá je možné prepravovať na palube lietadla len po súhlase dopravcu, podľa stanovených podmienok. Preprava zvierat je spoplatnená služba, pričom výšku určuje samotný prepravca podľa platného cenníka.
    Radi by sme Vás upozornili, že je potrebné vopred sa informovať, či hotel v ktorom budete ubytovaní poskytuje možnosť vziať si so sebou aj Vášho domáceho miláčika.

  52. Čo v prípade, že moja batožina váži viac ako je povolený limit?

    Pri nadváhe nad hranicu bezplatne prepravovanej hmotnosti batožiny má prepravca právo účtovať ním stanovený poplatok. Buď znížite hmotnosť svojej batožiny alebo zaplatíte za nadváhu.

  53. Kto ma bude čakať na letisku po prílete do destinácie?

    Ak ste si zakúpili zájazd s CK, po prílete Vás bude čakať pred príletovou halou zástupca, ktorý Vás bude inštruovať o ďalšom postupe. V závislosti od veľkosti letiska a počtu cestujúcich sa označenia zástupcu CK môžu líšiť: zástupca-delegát môže držať tabuľku s logom CK alebo sa v letiskovej hale môže nachádzať aj stánok s logom CK. V prípade privátnych transferov drží zástupca tabuľku priamo s vašim menom.

  54. Ako sa po prílete do zahraničia dostanem do hotela?

    Ak máte zakúpený zájazd s CK, po prílete sú transfery do jednotlivých letovísk zabezpečené klimatizovaným dopravným prostriedkom a organizované našimi zahraničnými partnerskými kanceláriami a delegátmi. Pre menšie skupiny môžu byť pristavené aj minibusy alebo taxíky.

  55. Zabezpečuje CK aj privátny transfer z letiska do hotela?

    Áno, o túto službu je však potrebné požiadať v dostatočnom časovom predstihu. Služba je extra spoplatnená.

  56. Môžem sa ubytovať hneď po príchode do hotela?

    Záleží na tom, v akom čase prídete do hotela. Ubytovanie v deň príchodu je obvykle možné najskôr o 14:00 hod. Podľa medzinárodných hotelových štandardov majú hostia povinnosť v posledný deň čerpania ubytovacích služieb opustiť izby do 12:00 hod., aby ich bolo možné pripraviť pre ďalších klientov. Príchod do miesta dovolenky v skorých ranných hodinách neoprávňujú k využívaniu izieb nad stanovený čas bez osobitných hotelových príplatkov.

  57. Môžem si po príchode do hotela vybrať izbu akú chcem?

    Prideľovanie izieb určuje vždy recepcia alebo manažment daného hotela. Individuálne požiadavky ohľadom ubytovania alebo poskytovaných služieb ktoré nie sú za poplatok, sa vždy snažíme splniť, nemôžeme ich však garantovať ani záväzne potvrdiť. Pri kúpe zájazdu môžete napríklad požadovať ubytovanie s výhľadom na more alebo ubytovanie v izbách vedľa seba. Táto požiadavka je vopred nahlasovaná danému ubytovaciemu zariadeniu. V niektorých krajinách môže byť služba tohto typu za príplatok, niekedy v niektorých krajinách pre rýchlejšie alebo kladné vybavenie požiadaviek tohto typu môže pomôcť tzv. bakšiš –všimné (napr. Egypt).

  58. Musím dávať za každú službu tzv. bakšiš (všimné)?

    Nie, nemusíte. V niektorých krajinách je to zvyk alebo niekedy aj nepísané pravidlo, je to ako keď vám v reštaurácii zarátajú obslužné alebo nechávate sprepitné cca. 10% z účtu za útratu. Nie je to však povinné.

  59. Môže nastať nejaká zmena oproti popisu hotela, v ktorom budem ubytovaný?

    Áno, môžu nastať zmeny okolia alebo aj zmeny v rozsahu doplnkových služieb v hoteli. CK nemá možnosť ovplyvniť stavebnú činnosť, ktorá prebieha v hoteli alebo jeho okolí. Samozrejme nie je v kompetencii CK ovplyvniť zmeny rozsahu doplnkových služieb. Pokiaľ sú CK známe nejaké zmeny, našich klientov o nich informujeme v dostatočnom predstihu.

  60. Je rozdiel medzi hotelmi v rôznych dovolenkových destináciách resp. krajinách?

    Vzhľadom na to, že v jednotlivých krajinách sú rôzne kritéria a rôzne označenia kvality ubytovacích zariadení sa naozaj často stáva, že ubytovacie zariadenia tej istej kategórie a triedy sa kvalitou a úrovňou svojich služieb môžu viac či menej líšiť. CK preto odporúča pred samotnou cestou čítať referencie a dostatočne sa informovať o konkrétnom ubytovacom zariadení.

  61. Kto je to delegát a čo je jeho úlohou?

    Delegát je zástupcom CK v zahraničí a jeho úlohu je poskytovať informácie a byť nápomocný pri riešení nepredvídaných situácii. Nerozhoduje a nemá vplyv na stravu, animácie, spôsob ubytovávania a transfery, ale môže byť nápomocný pri tlmočení požiadaviek klientov.

  62. Aká je to štandardná izba?

    Za štandardnú izbu sa považuje izba, ktorá má základné vybavenie podľa zaužívaných štandardov. Popis štandardov sa líši v závislosti od krajiny.

  63. Aká je to rodinná izba?

    V každej krajine a v každom hoteli je rodinná izba chápaná inak. Preto je dôležité ešte pred kúpou zájazdu informovať sa o konkrétnom vybavení a veľkosti danej izby.
    V závislosti od hotela, sa môže jednať o 1 miestnosť napr. rozmerovo väčšiu ako štandardná izba alebo 2 miestnosti čiastočne alebo úplne oddelené, so spoločnou kúpeľňou.

  64. Čo je to suita?

    Vybrané hotely zbyčajne vyšších kategórií ponúkajú možnosť komfortnejšieho a priestrannejšieho ubytovania, tzv. suity. Tým sa môžu prisudzovať rôzne ďalšie prívlastky na základe ich veľkosti, interiéru, umiestnenia, služieb a pod. (junior suita, rodinná suita, suita s priamym vstupom do bazéna atď.). Preto je dôležité ešte pred kúpou zájazdu informovať sa o konkrétnom vybavení a veľkosti daného typu ubytovania.

  65. Čo je to bungalov ?

    Bungalov sú izby hotelového typu umiestnené v samostatných ubytovacích objekoch čiže bungalovoch. Služby (stravovanie a pod.) sú zabezpečované v centrálnej budove, resp. v hoteli.

  66. Čo je to prístelka?

    Prístelka je doplnkové, nie vždy plnohodnotné lôžko, ktoré sa využíva vo väčšine ubytovacích zariadení a spravidla sa na ňu vzťahuje zľava. Vo väčšine prípadov ide o lôžko menších rozmerov, resp. rozkladacie lôžko určené najmä pre deti. Prístelka je súčasťou vybavenia väčšiny 3-4 lôžkových izieb, pričom ich podlahová plocha môže byť totožná s plochou 2-lôžkových izieb. Menšie pohodlie v 3-4 lôžkovej izbe je zohľadnené spravidla vo finančnej zľave pre osoby na prístelke.

  67. Aká je to jednolôžková izba?

    Jednolôžková izba je izba, v ktorej sa nachádza 1 lôžko (spravidla menšia ako štandardná 2-lôžková izba) alebo 2-lôžková izba s jedným neobsadeným lôžkom. Za jednolôžkové izby sa väčšinou účtuje extra príplatok.

  68. Je možné zabezpečiť do izby detskú postieľku?

    Áno. Požiadavku na detskú postieľku je však potrebné oznámiť pri kúpe zájazdu.

  69. Aký je rozdiel medzi izbou s výhľadom na more a izbou orientovanou na more?

    Z izby s výhľadom na more je priamy výhľad na more, ktorému nebránia žiadne prekážky. Izby orientované na morskú stranu sú izby z ktorých výhľad na more môže byť zamedzený inou budovou alebo prírodným porastom.

  70. Kedy musím v deň odchodu opustiť svoju izbu?

    Podľa medzinárodných hotelových štandardov a zvyklostí v cestovnom ruchu je potrebné v posledný deň čerpania ubytovacích služieb opustiť izby do 12:00 hod., aby ich bolo možné pripraviť pre ďalších klientov. Neskorší odchod hostí z hotela neoprávňuje k využívaniu izieb nad stanovený čas bez osobitných hotelových príplatkov. Ak sú voľné ubytovacie kapacity, je možnosť priplatiť pobyt v hotelovej izbe aj po 12:00. O túto službu treba požiadať na recepcii hotela.

  71. Čo je to tzv. „room service“?

    „Room service“ je hotelová služba, ktorá umožňuje hosťom objednať si napr. jedlo priamo na izbu. Spravidla býva táto služba extra spoplatnená.

  72. Je minibar na izbe v cene zájazdu?

    Pokiaľ nie je uvedené inak, minibar býva extra spoplatnený. Všetky potrebné informácie získate vždy v popise samotného hotela na stránke CK alebo na recepcii samotného hotela.

  73. Mám zakúpený hotel s all inclusive službami. Môžem využívať všetky ponúkané hotelové služby zadarmo?

    All Inclusive program neznamená vždy využívanie úplne všetkých služieb zdarma. Znamená to využívanie zdarma tých služieb, ktoré daný hotel zahrnul do svojho All inclusive programu. Tento program dostane v tlačenej forme každý klient pri ubytovaní, na recepcii hotela.

  74. Mám ležadlo a slnečník na pláži v cene zájazdu?

    Plážový servis nemusí byť zahrnutý v zaplatených službách hotela automaticky resp. All inclusive programe hotela. Informáciu, či máte slnečníky a ležadlá v cene zájazdu, alebo sú extra spoplatnené, si môžete zistiť už v našej cestovnej kancelárii, alebo priamo na mieste u delegáta alebo na recepcii hotela. Radi by sme Vám pripomenuli, že počet hotelových ležadiel a slnečníkov na pláži nie je identický s kapacitou lôžok v hoteli.

  75. Čo je to plážový servis?

    Pod pojmom plážový servis sa rozumejú všetky služby poskytované na pláži. Služby môže prevádzkovať 1 alebo aj viaceré podnikateľské subjekty. Ide o služby ako ležadlá, slnečníky, uteráky, plážový bar, toalety alebo sprchy.

  76. Čo je to „all inclusive“ ?

    All inclusive je stravovanie formou plnej penzie t. z. raňajky, obedy a večere bufetovým spôsobom. Zahŕňa tiež občerstvenie mimo hlavných jedál, nealkoholické a alkoholické nápoje miestnej produkcie, prípadne ďalšie doplnkové hotelové služby. Všetky tieto služby majú presný rozsah, ktorý sa môže meniť v závislosti od sezóny. Služby sú poskytované v určených časoch a na to určených miestach. Rozsah a kvalita poskytovaných služieb samozrejme ovplyvňuje aj cenu zájazdu.
    Aktuálny a podrobný rozpis all inclusive programu dostanete na recepcii pri ubytovaní. Rozsah, kvalita a obsah služieb all inclusive je v kompetencii manažmentu hotela. Líši sa v závislosti od kategórie hotela či zvyklostí danej krajiny. Vo väčšine ubytovacích zariadení je potrebné nosiť hotelový all inclusive náramok.

  77. Je každý „all inclusive“ rovnaký?

    Nie, každý hotel má svoj vlastný all inclusive koncept, avšak v zásade sa veľmi nelíšia. „All inclusive“ je všeobecný pojem, existujú viaceré typy all inclusive programov. Napr.: All inclusive light môže mať isté obmedzenia napr. v podávaní alkoholu zdarma, Ultra all inclusive zahŕňa širší výber z ponúkaných služieb ako občerstvenie, importované nápoje, animácie, športové aktivity, plážový servis a iné.

  78. Mám všetky druhy alkoholu v cene, keď mám all inclusive?

    Každý hotel si sám určuje, ktoré nápoje zahrnie do svojho all inclusive konceptu. Väčšinou sú to alkoholické nápoje miestnej výroby v lepších typoch All inclusive aj niektoré importované druhy. Alkoholické nápoje, ktorý nie sú zahrnuté do ponuky All Inclusive, sú extra spoplatnené. Tieto nápoje sú podávané len v určených baroch.

  79. Som celiatik. Sú hotely, ktoré poskytujú aj špeciálnu bezlepkovú stravu?

    Áno, niektoré hotely ponúkajú na výber aj špeciálne upravenú stravu, ktorá však nemusí byť poskytnutá v takom rozsahu ako pri štandardnej ponuke stravy. Viac informácií získate v CK. Požiadavku na inú stravu je potrebné nahlásiť pri podpisovaní zmluvy o obstaraní zájazdu.

  80. Môžem si vybrať inú formu stravovania ako má zvyšok rodiny?

    Nie, nemôžete.

  81. Môžem na dovolenke piť vodu z vodovodu?

    V prímorských krajinách sa nezvykne používať voda z vodovodu na pitie ani varenie, odporúčame preto kupovať a konzumovať pitnú vodu v riadne uzatvorených fľašiach.

  82. Aká je to a´la carte reštaurácia?

    A ´la carte reštaurácia je reštaurácia s obsluhou, v ktorej si vyberiete jedlo a nápoje z jedálneho/nápojového lístka. Jedlo Vám pripravia na objednávku a naservírujú Vám ho priamo na stôl. Niektoré hotely ponúkajú v rámci all inclusive programu počas pobytu jednu večeru v a ´la carte reštaurácii zdarma. V ostatných prípadoch je konzumácia v takejto rešturácii spoplatnená podľa aktuálneho hotelového cenníka.

  83. Čo je to „dress code“?

    „Dress code“ je formálne oblečenie, ktoré je požadované v niektorých hotelových reštauráciách. Napríklad nie je dovolené vstupovať do reštaurácie v plavkách a počas večerí môže hotel vyžadovať u pánov dlhé nohavice. CK vám odporúča dodržiavať tieto pokyny, inak Vás personál nemusí vpustiť do reštaurácie.

  84. Mám objednaný zájazd bez stravy. Budem si môcť niekde variť?

    Pokiaľ máte objednaný zájazd bez stravy a chcete si variť, musíte si preveriť či je kuchyňa alebo kuchynské vybavenie súčasťou Vášho ubytovania. Ak áno, k dispozícii sú väčšinou dvojplatnička a chladnička. Kuchynské vybavenie je tvorené iba základným riadom, nemožno očakávať plne vybavenú kuchyňu.